simposio

L’11 de març 2011 milions de persones a tot el món van seguir el terratrèmol, el tsunami i la posterior crisi nuclear a Tohoku. La ciutadania va buscar informació detallada per trobar els seus éssers estimats i compartir les últimes notícies minut a minut en un país amb una alta penetració tecnològica. Les noves tecnologies van exercir un important rol logístic i l'intens ús de les xarxes socials va complementar la informació oferta pels mitjans de comunicació tradicionals.

El gran terratrèmol de l'est del Japó és un cas paradigmàtic sobre com les TIC són recursos poderosos en situacions d'emergència. Els nous modes de visualització de la informació, el nou rol actiu de la ciutadania en processos de comunicació o els protocols utilitzats per les autoritats seran alguns dels temes que es tractaran en el simposi. A través d'històries personals, periodistes, professionals de les TIC i experts socials explicaran la utilitat de les noves tecnologies en el context global, a més dels reptes i millores que aquest nou context social i tecnològic ofereix als diferents actors socials: ciutadania, mitjans, autoritats locals, govern i institucions.

Un any després de la triple crisi de Tohoku, Casa Àsia reunirà el dijous 8 de març de 2012 a la seva seu de Barcelona experts i professionals de l'àmbit del periodisme, de les noves tecnologies de la informació i de la sociologia amb l'objectiu de debatre sobre el paper dels mitjans de comunicació, la cobertura mediàtica i l'ús social de les TIC en situacions de crisi, i en concret en el cas japonès.

Aquestes sessions estan dirigides a periodistes i professionals de la sociologia i les TIC. Cal inscripció prèvia.

Programa del simposi

8 de març de 2012

Seu de Casa Àsia
Auditori Tagore
Av. Diagonal, 373
Barcelona

Registre
Paraules de benvinguda a càrrec de:
Marta Ballada, directora d’Internet i Multimèdia, Casa Àsia
Hiroyuki Ueno, director de la Fundació Japó a Madrid
session

Sessió introductòria

La societat civil japonesa davant la triple crisi: lliçons, reptes i innovació

Està preparada la societat japonesa per afrontar situacions d'emergència en comparació amb altres societats? Ha estat diferent aquesta crisi respecte a les anteriors a causa de les noves tecnologies? Un any després, ¿quin ha estat l'impacte del desastre de l'11 de març a nivell social, polític i econòmic al Japó?

A càrrec de:

Yoshio Sugimoto, professor emèrit, School of Social Sciences, La Trobe University, Australia.
Wataru Sawamura, redactor de la secció Europea de l’Asahi Shinbun, Regne Unit.
Takashi Kubota, vicealcalde de Rikuzentakata City Via Skype

Moderat per:
Joaquín Luna, redactor en cap de la secció Internacional de La Vanguardia, Espanya.

Keypoints:
# La societat japonesa abans, durant i després de la triple crisi # Japó, un país preparat # Tsunami: una tragèdia recurrent en la història japonesa # Debat sobre la política energètica # Reacció de la societat civil # Efectes econòmics # Lliçons apreses per la societat #

Pausa cafè
session

Segona sessió

El periodisme en situacions de crisi: els media i el nou periodisme

Quin va ser l'impacte de la informació generada per actors socials espontanis? Són fiables les fonts d'informació en les xarxes socials? Quines són les noves eines disponibles per als mitjans de comunicació tradicionals, siguin occidentals o orientals? Com aplicar l'ètica periodística davant el sensacionalisme?

A càrrec de:

Aiko Doden, periodista d’NHK, Japó.
Tomoko A. Hosaka, periodista, Knight Fellowship affiliate, ex corresponsal de Associated Press, Japó.
Sree Sreenivasan, periodista i degà d’Afers Estudiantils, Columbia Journalism School, EUA Via Skype
David Jiménez, corresponsal del diari "El Mundo" a Àsia Via Skype

Moderat per:
Sergi Vicente,, corresponsal de TV3 a Pequín, Espanya.

Keypoints:
# Informar en situacions de crisi: ètica periodística # Les xarxes socials com a font d'informació # Nou periodisme i periodisme tradicional # El periodisme com a actor social: ajudar en situacions de crisi # Crisi nuclear: sector energètic, sensacionalisme, ecologisme i opinió # Visualització de dades: el nou periodisme? # Informar des del Japó i des de l'exterior # Periodisme ciutadà

Break
session

Tercera sessió:

L'ús social de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)

Com poden les noves tecnologies recolzar entre si i millorar la coordinació entre xarxes en escenaris de desastres com el de l'11 de març? Com poden les xarxes socials ajudar als ciutadans i a les organitzacions humanitàries en el terreny després d'un desastre natural?

A càrrec de:

Takemura Shinichi, dissenyador de xarxes socials, professor a la Universitat de Kyoto d'Art i Disseny, Japó.
Brad Ellis, product manager de YouTube, Google Japó.Via Skype
Naoya Bessho, director del departament legal, Yahoo Japó.
James Kondo, director de Twitter Japó. Via Skype
Takeo Saijo, creador del “Project Fumbaro Eastern Japan”. Via Skype

Moderat per:
Mònica Garriga, directora de media140, Espanya.

Keypoints:
# L'ús de les TIC en situacions de crisi # Les TIC per a les ONG i l’ajuda humanitària # Adaptació de les noves tecnologies a usos socials # Disseny, construcció i usabilitat: tecnologies user friendly # Xarxes socials i comunicació # Tecnologia interactiva: disseny de la informació

Final
Web Casa Asia

Casa Asia | Seu social | Av. Diagonal, 373 | 08008 Barcelona | +34 93 368 08 36
Centro Casa Asia - Madrid | Carrera de San Jerónimo, 15 | 28014 Madrid | +34 91 420 23 03
http://www.casaasia.es casaasia@casaasia.es

QR Code